Ogen werken tijdelijk beter door pure chocolade
Er is een nieuwkomer onder voedingsmiddelen die een gunstig effect hebben op de ogen: pure chocolade. Uit onderzoek blijkt dat mensen na het eten van pure chocolade beter scoren op diverse visuele testen. Vermoedelijk zijn de flavonoïden in de cacao verantwoordelijk voor dit effect. Dit stofje zorgt voor een betere doorbloeding van de hersenen.
Tijdelijk beter zien bij slecht weer
Aan het onderzoek van de Britse Reading University deden 30 mannen en vrouwen tussen de 18 en 25 jaar mee. Zij werden getest na het eten van witte en pure chocolade. Na het eten van de pure chocolade verbeterde de gevoeligheid voor contrast onmiddellijk. Dit houdt in dat je tijdelijk beter kunt zien in situaties waarin weinig contrast is, zoals bij slecht weer. Daarnaast zorgen flavonoïden voor een beter cognitief functioneren. Het onderzoek wordt uitgebreid naar mensen boven de 25 jaar. Vermoedelijk is de verbetering van het zicht nog groter omdat bij 25-plussers bekend is dat de doorbloeding door flavonoïden nog sterker verbeterd.
Beter zien op de lange termijn
Om te profiteren van het effect van flavonoïden ben je
niet alleen aangewezen op cacao. Ook in appels, druiven, rode wijn en thee (groene en zwarte) bevinden zich flavonoïden. Maar uiteraard blijft het om een tijdelijk effect gaan. Op de langere termijn je zicht verbeteren, kan een mogelijkheid zijn voor bril- en contactlensdragers via een ooglaser behandeling.
Veel mensen weten niet dat de kwaliteit van het zicht na ooglaseren kan verbeteren ten opzichte van de eerdere situatie. Of dit mogelijk is verschilt van persoon tot persoon. Een uitgebreid medisch ooglaser vooronderzoek wijst uit welk eindresultaat te verwachten is van een ooglaser behandeling. De oogarts in onze ooglaser kliniek kan u na een uitgebreid vooronderzoek voorlichten over de ooglaser behandeling die bij uw ogen past en het te verwachten resultaat.
